Intensiv travel trade indsats sætter Danmark på hylderne
I en tid hvor det er svært at rejse på grund af restriktioner, er kontakten til turoperatører og rejseagenter blevet endnu vigtigere. Under corona-krisen har VisitDenmark derfor intensiveret indsatsen mod travel trade med digitale aktiviteter og tæt dialog med eksisterende og nye kontakter
Mange fysiske messer og events over hele verden er sat på pause grundet corona, men det betyder ikke pause for VisitDenmarks travel trade aktiviteter på markederne. Tværtimod er ventetiden blevet brugt på at dygtiggøre turoperatører og rejseagenter i de danske produkter. De fysiske arrangementer er afløst af webinarer, digitale workshops og endnu tættere dialog med netværket, der skal sikre, at Danmark kan komme stærkt ud af krisen.
”Vi oplever, at der fortsat er stor interesse for Danmark som produkt hos turoperatører og rejseagenter, og forventer en stigende efterspørgsel efter rejsepakker på den anden side af krisen. Derfor arbejder vi målrettet på at bibeholde den stærke position, vi som destination har opnået over de senere år. Det kræver, at vi er kreative, fleksible og tænker i alternative formater som webinarer, virtuelle events og digitale møder,” siger Ninna Seerup, som er Travel Trade Manager for VisitDenmark i Storbritannien og USA.
Online træningsprogrammer og workshops
Flere markeder har haft succes med digitale uddannelsesprogrammer, som formidler det danske produkt til turoperatører og rejseagenter. Mellem juni og august har mere end 9.425 turoperatører og rejseagenter fra VisitDenmarks markeder gennemført et e-learning program eller Online Travel Training med fokus på Danmark. Derfor vil der også fremadrettet være fokus på at markedsføre de digitale uddannelsesplatforme i både Storbritannien, USA, Frankrig, Italien samt i Indien og Kina.
Flere markeder har også opdateret deres workshop-format, så de kan sikre afvikling i en COVID-19-virkelighed. I Frankrig finder to webinarer sted i september og november som led i Go Nordic projektet. I Italien er den årlige nordiske workshop blevet digitaliseret og finder sted 18.-19. november 2020. I efteråret 2020 afvikles anden runde af en række ’Denmark Webinars’ i USA og der lanceres en ny webinar serie i Storbritannien, og så er 200 rejsevirksomheder tilmeldt det digitale Scandinavian Seminar 23.-25. november i Indien.
Nyhedsudsendelser og pressebearbejdning
I UK, US, Italien og Frankrig sendes der regelmæssige nyhedsbreve ud til branchen for at holde Danmark synlig. Derudover bearbejdes fagpressen strategisk for at holde Danmark top of mind blandt de rejseprofessionelle. Som resultat skal de have Danmark med i overvejelserne, når de sammensætter deres rejsekatalog. Der er især fokus på de mere kreative historier fra Danmark.
”I både Italien og Frankrig har vi haft succes med at udsende nyt fra Danmark til både branchen og til pressen. Senere på året skal vi distribuere en række forskellige nyheder fra Danmark, og vi har især fokus på at vise, hvordan den danske turismebranche har tænkt kreativt i disse COVID-19 tider for at holde gang i butikken. Vi ved, at de lidt anderledes vinkler kan give os opmærksomhed i branchen,” siger Ghita Scharling Sørensen, som er VisitDenmarks markedschef for Italien og Frankrig.
Hun opfordrer derfor alle partnere til at henvende sig, hvis de har en ny, skæv eller sjov historie om, hvordan de har taklet COVID-19, som kunne være relevant at dele med fagpressen i Italien og Frankrig.
Nordisk workshop er åben for tilmelding
Den årlige nordiske workshop i Italien bliver gennemført digitalt den 18. og 19. november 2020 i stedet for marts, som først planlagt.
Cirka 100 udvalgte italienske turoperatører vil deltage på workshoppen. Danske deltagere kan booke aftaler med turoperatørerne via en teknisk avanceret platform, som har et gennemtestet match-making system.
Da workshoppen gennemføres digitalt, er der plads til nye partnere. Ønsker du at høre mere, kan du kontakte markedschef Ghita Scharling Sørensen på gss@visitdenmark.com