Interesse for Danmark fra nye mediekanter
VisitDenmarks markedskontorer deltager løbende i en række store, virtuelle presseevents. Her mærker de en stigende interesse for Danmark – blandt andet fra journalister, der ikke tidligere har været på besøg.
Det er mere attraktivt end nogensinde før, at Danmark er i køreafstand og byder på masser af kyst og natur.
Det mærker VisitDenmarks tyske markedskontor, der den 23. og 24. februar 2021 deltog i det virtuelle presseevent IMM - International Media Marketplace.
”En del af de journalister, som jeg havde møder med, havde ikke tidligere været i Danmark. Corona har påvirket deres arbejde og de temaer, som medierne tager op, og derfor er Danmark kommet på deres radar, bl.a. fordi det er et nærmarked, som man kan rejse til i egen bil og som er kendt for feriehusproduktet,” fortæller pr- og pressekoordinator Lina Holm-Jacobsen fra det tyske VisitDenmark-kontor.
Der var flere end 150 medierepræsentanter til det tyske event, og derfor er hun og kollegerne i færd med at aftale ekstra møder ud over de 16, hun kunne arrangere i løbet af de to dage. Det har været en blanding af nationale og regionale aviser, rejse-, livstils- og special interest magasiner og influencere.
”Corona-krisen har forstærket det, som tyskerne allerede sætter pris på ved Danmark: God plads ved kysterne, flot natur og masser af frisk luft. Outdooroplevelser i Danmark var allerede populært, men det er tydeligt at mærke, at den interesse er steget og fortsat stiger. Bæredygtighed var også et ord, der blev nævnt meget, ligesom hygge stadig bliver fremhævet, hvilket kan have noget med behovet for tryghed og trygge rejseformer at gøre,” siger Lina Holm-Jacobsen.
140 journalister til VisitDenmark-event
IMM er et velkendt medieevent i blandt andet USA og i Storbritannien, ligesom andre medieevents som eksempelvis ANTOR Meets the Media har sørget for, at de internationale markeder kan fastholde kontakten til journalisterne i en tid, hvor det ikke har været muligt at rejse.
Det var første gang, at Tyskland deltog til IMM, da de plejer at være til stede på verdens største rejsemesse ITB. Rejsemessen blev aflyst i 2020 og finder sted fra den 9.-12. marts i år, men det bliver ikke, som det plejer.
”ITB Berlin finder sted online i år, men deres tilbud inden for PR og presse svarede ikke til det, vi i presseteamet har behov for. Derfor valgte vi i år at deltage i IMM Germany som gav os god mulighed for målrettet at netværke med journalister,” siger Lina Holm-Jacobsen.
I USA foregik årets IMM virtuelt den 27.-29. januar med 24 møder fordelt ud over de tre dage.
Forud for konferencen modtog VisitDenmarks PR- og pressemanager, Katinka Friis, omkring 150 forespørgsler fra journalister, som gerne ville have del i møderne.
Den endelige mødekalender inkluderede journalister fra medier som National Geographic Traveler, Forbes, AFAR og Condé Nast Traveler, som alle havde interesse i de danske nyheder for året.
”Ud over årets nye åbninger var der særligt stor interesse for historier om lokale traditioner og nye, naturbaserede oplevelser,” fortæller Katinka Friis.
I Storbritannien er der særligt i øjeblikket en spirende optimisme omkring at kunne rejse igen i takt med udrulningen af landets vaccineplan, og her regner arrangørerne af IMM med at kunne afholde fysiske møder den 17. og 18. maj.
”Jeg tror, at hele verden glæder sig til, når det bliver muligt at rejse igen. I Storbritannien har vaccinerne skabt grobund for at drømme mere konkret, og herovre har Danmark et godt ry for håndteringen af coronakrisen. Det kan vi mærke hos medierne. Nyheder for 2021 fylder meget, ligesom bæredygtighed, de danske øer og vores mentalitet indenfor hygge, lykke og samfundssind er populære emner,” siger Maria Thuesen Bleeg, der er pr- og pressemanager for VisitDenmarks britiske kontor.
Udover at deltage i medieevents arrangerer VisitDenmark også sine egne. Den 23. februar afholdt det italienske markedskontor i samarbejde med Landbrug og Fødevarer et event med stjernekokkene René Redzepi fra noma, Matt Orlando fra Restaurant Amass, gastrojournalisten Lisa Abend og den italienske madekspert Andrea Petrini.
Her deltog i alt 141 internationale journalister fra syv lande i en q&a omkring trends og tendenser for den københavnske madscene.