noma copenhagen

Danske stjernekokke toner frem på skærmen i Italien og Frankrig 

29.1.2021
Foto: Jason Loucas

De kendte køkkenchefer René Redzepi og Matt Orlando er hovedpersonerne i et virtuelt presseevent arrangeret af markedskontoret i Milano. VisitDenmark har et særligt fokus på gode madoplevelser i 2021.

De er blandt verdens bedste. Noma-køkkenchefen René Redzepi, som i øjeblikket er nummer to på den prestigefyldte restaurantliste ’50 best’, og køkkenchefen Matt Orlando fra Amass Restaurant, som er placeret som nummer 85.

På VisitDenmarks markedskontor i Milano har man allieret sig med de to stjernekokke og en af Italiens fineste madeksperter i et virtuelt presseevent, der finder sted den 23. februar. 

Andrea Petrini har gennem en årrække bedømt restauranter i netop ’50 best’, og han kommer til at være moderator ved tre virtuelle events med fokus på gastronomi, som er arrangeret af VisitDenmarks markedskontor i Milano. Målgruppen for eventet er italienske og franske journalister.

”Madkulturen i Sydeuropa er rigtig stærk, og det betyder, at befolkningen hernede er enormt sofistikerede forbrugere. De stiller høje krav til, hvad det er, de putter i munden. Det gør, at når de rejser, så forventer de en høj kvalitet. I Danmark har vi masser af produkter, der matcher efterspørgslen, og derfor er gastronomi ideelt som tema. Det handler for de italienske og franske turister ikke nødvendigvis om michelinstjerner, men om de gode råvarer og hvor tingene kommer fra,” siger Ghita Scharling Sørensen, der er markedschef for Italien og Frankrig.  

Ambassadører for dansk gastronomi

De tre events hører under temaet ’Mad about Denmark’ og vil være et samarbejde med Landbrug & Fødevarer. De vil desuden fungere som optakter til et fysisk event i Danmarkshuset på Champs-Élysées, når omstændighederne er til det. 
Markedschefen er begejstret for, at så store navne indenfor dansk gastronomi har takket ja til at være med. 

”Udover at være vigtige internationale ambassadører for dansk gastronomi, er de også fantastiske eksempler på samfundssind, de har fokus på bæredygtighed samtidig med, at de har en helt enestående kreativitet,” siger Ghita Scharling Sørensen.

Redzepi og Orlando vil sammen med den herboende amerikanske gastrojournalist Lisa Abend komme ind på emner som den københavnske madscene, og hvordan restaurantindustrien har reageret på coronapandemien, ligesom de vil se fremad på trends i 2021. 

Gode madoplevelser fremover i fokus i VisitDenmark

Det er ikke tilfældigt, at lige netop mad og drikke har et stort fokus i VisitDenmark. Næsten hver tredje udenlandske turist kan karakteriseres som en mad- og gastroturist ud fra den seneste undersøgelse af Internationale mad- og gastroturister i Danmark, og i 2019 var der 1,4 mio. udenlandske mad- og gastroturister i Danmark.

Den type turister er særligt attraktive, fordi de har et højere forbrug end den gennemsnitlige udenlandske turist, flere af dem vil gerne hertil igen, og de er godt tilfredse med deres ferie i Danmark.  

Dansk gastronomi er allerede kendt i hele verden. Derfor bliver de gode madoplevelser nu omdrejningspunktet for en kampagne, der vil køre på tværs af markederne i 2021. 

Gennem en række korte, unikke videoer vil man i Tyskland, Storbritannien, Sverige, Norge, Italien og Frankrig kunne blive klogere på, hvor de gode danske råvarer og egnsretter kommer fra, og hvem der producerer dem.

”Vi ved, at gastronomi og good food er et rejsemotiv, og det vil vi gerne stimulere. Derudover er det et enormt godt eksempel på vores brand The Land of Everyday Wonder, for der er virkelig mange innovative ildsjæle indenfor gastronomi og madoplevelser fordelt over hele landet, siger Erik Mortensen, Head of Global Brand Activation hos VisitDenmark. 

VisitDenmarks kampagne gennemføres i et samarbejde med bl.a. Landbrug & Fødevarer, FoodNation, DI Fødevarer og FOOD, og videoerne er blevet til sammen med destinationerne.