Kødbyens Fiskebar is a popular hangout and food spot in Copenhagen

Mad- og gastroturister i Danmark

5/6/2019

En ny rapport viser, at mad- og gastronomiske oplevelser er en vigtig del af ferieoplevelsen i Danmark, og mange turister har blik for den gode mad.

Turister tiltrækkes af madoplevelser

Lokale madoplevelser og gastronomi er med til at tiltrække turister til Danmark. For 28 pct. af de udenlandske turister i Danmark er madoplevelser, spise ude eller gastronomi årsag til at vælge Danmark som rejsedestination.

Madoplevelserne i Danmark spænder bredt, her er alt fra madfestivaller, madmarkeder og restauranter med Michelin-stjerner til lokale kulinariske oplevelser som røgerier, kroer, ø-specialiteter og gårdbutikker. Netop derfor er mad noget, der motiverer rigtig mange turister til at tage til Danmark.

For langt de fleste turister er madoplevelser blot én af mange oplevelser som tiltrækker dem til Danmark. Mad- og gastroturisterne i Danmark bliver ligeledes motiveret af bl.a. den venlige befolkning, det at Danmark er et trygt rejsemål samt den lokale atmosfære.

Læs mere om de internationale mad- og gastroturister i Danmark
Download pdf

Internationale mad- og gastroturister i Danmark

pdf / 4.87 MB

Mad i markedsføringen af Danmark

Mad er et effektivt redskab i markedsføringen af Danmark, da det giver en masse visuelle og sanselige associationer, der kan give appetit på en ferie i Danmark.

Fortællingen om de mange danske madoplevelser er en central del af Danmarks brand som rejseland: "come and be part of it". Mad er en af VisitDenmarks 7 temafortællinger, der bruges til at differentiere Danmark fra konkurrenterne.

Læs mere om den danske temafortælling Good Food.

Hvem er en mad- og gastroturist?

VisitDenmarks definerer mad- og gastroturister som turister, hvor ”madoplevelser/spise ude/gastronomi” i høj eller afgørende grad har haft betydning for, at turisten har valgt at holde ferie i Danmark.