Couple grocery shopping at small farmers market in Lønstrup

Ny kampagne præsenterer danske madoplevelser

2/14/2020
Foto: Niclas Jessen

En ny digital kampagne skal sætte fokus på danske madoplevelser af høj kvalitet for at tiltrække flere mad- og gastroturister til Danmark. Ni videoer fortæller unikke historier om lokale råvarer, danskerne og destinationerne.

Vin fra Vestsjælland, østers fra Rømø, det sønderjyske kagebord og øl fra de københavnske brokvarterer. Det er blot nogle af de madoplevelser, som kampagnen vil sætte fokus på.

Det sker gennem ni videoer, der hver især fortæller unikke historier om forskellige råvarer og de personer, der producerer dem. I stedet for at vise veldækkede borde med lækre retter i spektakulære anretninger sætter kampagnen spot på naturen og historierne om de mennesker og steder, der er forudsætningerne for de gode madoplevelser.

”Vi styrker Danmarks image over for de internationale turister ved at tage dem med ud i landet og vise dem noget af det bedste, Danmark kan præstere, både når det gælder mad, steder og stemninger. Med unikke historier om lokale råvarer, maden, danskerne og destinationernes særkender skaber vi en bred fortælling om Danmark som madland, som for mange vil være en ekstra god grund til at vælge Danmark som ferieland”, siger marketingdirektør Janne Grønkjær Henriksen fra VisitDenmark.

Der kommer også videoer om gårdbutikker i Kystlandet, lokale råvarer på Læsø og god mad med ingredienser fra Østjyllands køkkenhave i Aarhus-regionen. Det er alle madoplevelser af høj kvalitet, uden at være Michelin-niveau.

Flere mad- og gastroturister til Danmark

Formålet med kampagnen er at tiltrække flere mad- og gastroturister til Danmark, specielt fra det tyske marked, og samtidig styrke efterspørgslen efter danske fødevarer.

Næsten hver tredje udenlandske turist kan karakteriseres som en mad- og gastroturist ud fra den seneste undersøgelse af Internationale mad- og gastroturister i Danmark.

Mad- og gastroturister er karakteriseret ved at madoplevelser, gastronomi og det at spise ude har høj eller afgørende betydning for, at de vælger at holde ferie i Danmark. Maden er således et bevidst rejsemotiv, typisk sammen med andre motiver, for at vælge Danmark, og dermed med til at skabe den fulde ferieoplevelse.

Attraktive turister

I 2019 var der 1,4 mio. udenlandske mad- og gastroturister i Danmark, og de er attraktive turister af flere grunde. De har et højere forbrug end den gennemsnitlige udenlandske turist, flere af dem vil gerne hertil igen, og de er godt tilfredse med deres ferie i Danmark.

Kampagnen gennemføres som en del af Gastro2025-initiativet i et samarbejde mellem Landbrug & Fødevarer, Food Nation, DI Fødevarer, FOOD og VisitDenmark. Samarbejdet skal sætte rammerne for en styrket udvikling af den danske gastronomi.

 

Se to af kampagnens ni videoer om vin fra Vestsjælland og østers fra Rømø.

Kort om kampagnen

Kampagnen skal sætte fokus på danske madoplevelser med 9 videoer. De vil vise madoplevelser fra hele Danmark, bl.a.:

  • Vin fra Vestsjælland
  • Østers fra Rømø 
  • Det sønderjyske kagebord fra Sønderjylland
  • Øl fra de københavnske brokvarterer
  • Gårdbutikker i Kystlandet
  • Lokale råvarer på Læsø
  • God mad med ingredienser fra Østjyllands køkkenhave i Aarhus-regionen

Formålet med kampagnen er at tiltrække flere mad- og gastroturister til Danmark, specielt fra det tyske marked, og at styrke efterspørgslen efter danske fødevarer. Tyskland er valgt, fordi det er Danmarks største marked, når det gælder fødevarer, og det er også herfra de fleste udenlandske turister kommer.

Kampagnen gennemføres i et samarbejde mellem Landbrug & Fødevarer, Food Nation, DI Fødevarer, FOOD og VisitDenmark.

Kampagnen kommer til at køre med start i marts på en række digitale medier, bl.a. Facebook og YouTube, og desuden gennemføres 45 pressebesøg fra Tyskland, US, UK, Sverige og Norge i løbet af 2020. 

 

Kort om målgruppen

Kampagnen er målrettet mad- og gastroturister. Mad- og gastroturister er karakteriseret ved at madoplevelser, gastronomi og det at spise ude har høj eller afgørende betydning for, at de vælger at holde ferie i Danmark. Maden er altså et motiv, typisk sammen med mange andre grunde, til at vælge Danmark, og madoplevelser er dermed med til at skabe den fulde ferieoplevelse.

Mad- og gastroturister er attraktive turister for Danmark. De har et højere forbrug end den gennemsnitlige udenlandske turist, flere af dem vil gerne hertil igen, og de er godt tilfredse med deres ferie i Danmark.

Næsten hver tredje udenlandske turist kan karakteriseres som en mad- og gastroturist ud fra den seneste undersøgelse af Internationale mad- og gastroturister i Danmark. I 2019 var der 1,4 mio. udenlandske mad- og gastroturister i Danmark.