Person standing at the Limfjord on a cliff, Denmark

Næsten 6.000 omtaler af Danmark i de internationale medier

25.8.2023
Foto: Jakob Vingtoft

De internationale pressebesøg dykkede markant under pandemien, men nu går det den rigtige vej igen. Sidste år var der 333 pressebesøg i Danmark, og det er 126 flere end 2021. I oktober mødes VisitDenmark og destinationsselskaberne for at planlægge næste års PR-indsats. 

Sidste år medvirkede VisitDenmark til knap 6.000 omtaler af Danmark i de internationale medier. 

Årets højdepunkt var Tour de France og Grand Départ, som var afsæt for den største presseindsats på tværs af markederne. Indsatsen resulterede i mange gode historier, som har været med til at cementere Danmarks position som et cykelvenligt land med gode faciliteter for cyklister på alle niveauer. 

Det viser VisitDenmarks årlige opgørelse over den internationale presseindsats. 

Også Geraniums fornemme placering som verdens bedste restaurant, genåbningen af Danmarks grænser og det nye museum FLUGT skabte overskrifter i de internationale medier på tværs af markederne. 

Konkurrencen om medierne er imidlertid blevet stærkere som følge af corona-pandemien, og det stiller krav til presseindsatsen, siger senior PR- og pressekonsulent i VisitDenmark, Kathrine Lind Gustavussen: 

”Genopretningen af den internationale turisme er i fuld gang, og det betyder, at journalisterne modtager markant flere tilbud om presserejser. Det stiller krav til os som destination, og det vi kan tilbyde,” siger hun og fortsætter:  

”For at være relevante skal vi levere gennemarbejdede programmer for presseturene, der er skræddersyet til lige netop mediernes ønsker og behov. Det er vigtigt at indarbejde nyheder og kvalitetsoplevelser i presseturen, ligesom vi oplever, at flere og flere redaktører stiller krav om bæredygtighed.” 

Presseworkshop i oktober

Nyheder er blandt andet på dagsordenen, når VisitDenmark og destinationsselskaberne mødes til presseworkshop i oktober for at tilrettelægge presseindsatsen i 2024. 

Her fortæller repræsentanter fra destinationsselskaberne om lokale nyheder og events, som kan have interesse for de internationale medier, mens de presseansvarlige på VisitDenmarks markedskontorer giver et indblik i medieudviklingen på deres respektive markeder. 

”Nyheder er vigtige for os, fordi nordmænd kender Danmark så godt. Åbninger af fx nye museer eller jubilæer er derfor interessant for norsk presse. Også historier om nye cykel- og vandreruter som inkluderer gode spise- og overnatningssteder er vældig populære. Fx viser norske journalister stor interesse for Gastrominoen, Herregårdsruten og unikke koncepter som Verdens Mindste Krydstogt,” siger Thea Damli, PR & Press Manager på VisitDenmarks markedskontor i Norge. 

Flere pressebesøg 

I 2022 var der 333 pressebesøg i Danmark, arrangeret af VisitDenmark og destinationsselskaberne. Det var 126 flere end i 2021, hvor rejserestriktioner stadig afholdt mange journalister fra at rejse rundt i verden. 

En meget stor del af besøgene var tyske journalister. 

”I 2022 oplevede vi stor efterspørgsel efter Danmark som rejseland blandt de tyske journalister. Feriehuse, sikkerhed, naturoplevelser og den korte afstand til Tyskland betød, at mange ville skrive om Danmark, da de vidste, at det ville have læsernes interesse. I år er kampen om de tyske journalisters opmærksomhed igen blevet skarp. Nu er der mange flere destinationer, som journalisterne skal skrive om, så et godt program er vigtigere end nogensinde,” siger Lea Weber, Senior Press and PR Manager på VisitDenmarks markedskontor i Tyskland. 

Trods tiltagende konkurrence er hun lykkedes med at invitere mange af Tysklands vigtigste medier til Danmark, blandt andet Süddeutsche Zeitung, Die Zeit, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Die Welt, Der Spiegel, Brigitte, DB mobil og Merian. 

Hun håber, at presseworkshoppen kan være afsæt for, at også 2024 bliver et godt år for Danmark i de internationale medier. 

Netværk til medierne

Presserejser er kun en del af VisitDenmarks presseindsats på markederne. 

Blandt andet blev der udsendt 171 pressemeddelelser og nyhedsbreve på markederne, og de presseansvarlige holdt 261 individuelle møder med journalister fra udenlandske medier for at pleje netværk og skabe kontakter. 

I blandt andet Norge fylder pressemeddelelser og den direkte kontakt til journalisterne mere og mere. 

”Flere af de store mediehuse tillader ikke journalisterne at tage på sponsorerede presserejser. Derfor har det længe været begrænset, hvor mange journalister vi kan invitere og sende på pressetur til destinationerne. Den direkte kontakt og netværket til journalisterne er derfor blevet en vældig vigtig del af pressearbejdet i Norge for at komme bredt ud til alle medier,” siger Thea Damli. 

Trods begrænsninger på sponsorerede presserejser har det norske markedskontor i første halvår af 2023 haft flere journalister på pressetur end i hele 2022.