Copenagen canal

Rejselysten falder markant, men Danmark fastholder stærk position

10/2/2020
Foto: © Kim Wyon

Rejselysten i Tyskland, Sverige og Norge er faldet markant som følge af COVID-19, viser en ny undersøgelse fra VisitDenmark. Turisterne opfatter dog stadig Danmark som en attraktiv destination, og det giver Danmark en god position for at trække turisterne tilbage. 

Tyskere, svenskere og nordmænd har fået markant mindre lyst til at rejse til udlandet som følge af COVID-19, og en større andel end normalt foretrækker at holde ferie i hjemlandet. Det viser en analyse fra VisitDenmark, som er baseret på 4.000 webinterview med tyskere, svenskere og nordmænd i slutningen af august. 

Der er dog stadig en andel, som overvejer at rejse til udlandet de kommende seks måneder. 39 procent af svenskerne og 34 procent af nordmændene har planer om at rejse til udlandet, mens tallet for tyskerne er noget højere, nemlig 47 procent. 

Mange af dem, som overvejer at rejse, er dog tilbageholdende med at booke, fordi de vil se udviklingen i COVID-19 situationen an, viser undersøgelsen.  

”COVID-19 har lagt en kraftig dæmper på rejselysten, og samtidig har de mange restriktioner gjort det både besværligt og usikkert at rejse. Turismen er dybt afhængig af, hvordan smitten udvikler sig, og hvordan det bliver håndteret i de enkelte lande,” siger marketingdirektør i VisitDenmark, Janne Grønkjær Henriksen. 

Godt udgangspunkt

Analysen viser dog også positive tegn. Danmark fastholder nemlig sin position som et attraktivt feriemål på alle tre markeder, og København rykker endda op på listen over foretrukne storbydestinationer i udlandet. 

”Populære rejsemål i bl.a.. Sydeuropa er blevet mindre attraktive at rejse til under COVID-19, og det har givet Danmark en endnu bedre position for at tiltrække turister,” siger Janne Grønkjær Henriksen.

Danmark ligger nr. 1 i Norge, nr. 2 i Sverige og nr. 6 i Tyskland, når det gælder foretrukne feriedestinationer i udlandet, og fastholder dermed sin position. 

København styrker sin position og ligger nu øverst på listen over storbyer i udlandet, som svenskere og nordmænd planlægger at rejse til de kommende seks måneder. Det er en oprykning fra hhv. femte og tredjepladsen siden februar. I Tyskland er København rykket op på en 7. plads fra en 12. plads. 

Læs også: Sådan har turisterne ændret adfærd som følge af COVID-19

Turisterne ændrer adfærd 

”Tyskland, men også Sverige og Norge er de tre største markeder for dansk turisme, og det er også de tre markeder, som skal bringe os ud af krisen igen. Det er her, potentialet er størst, og hvor vi investerer stort i forhold til kampagner og aktiviteter,” siger Janne Grønkjær Henriksen. 

De nuværende restriktioner betyder dog, at flere kampagner er sat på pause eller kører på lavere blus. Der vil dog blive skruet fuldt op igen, så snart restriktionerne igen er væk. 

Analysen beskriver en række ændringer i turisternes rejseadfærd som følge af COVID-19. God hygiejne og et trygt rejsemål er nu de vigtigste rejsemotiver for både tyskere, svenskere og nordmænd. 

Samtidig er bilen nu det foretrukne transportmiddel, og generelt er ferieformer med god plads, luft og afstand blevet mere attraktive. 

I lyset af COVID-19 har VisitDenmark iværksat en ekstraordinær indsats på det danske marked, som løber henover sommeren og resten af 2020.