Strandhytter på Ærø

Over 13 millioner tyskere vil gerne besøge Danmark

16.8.2019
Foto: Kim Wyon

Tyskernes interesse for at holde ferie i Danmark har aldrig været større. Det fremgår af VisitDenmarks analyse ”Det tyske kystpotentiale”, som også viser, at interessen for at holde ferie ved de danske østkyster nu er på niveau med vestkysten. 

Det tyske marked viser positive takter. I første halvår af 2019 steg de tyske overnatninger i Danmark med 8,7 procent, og dermed er de seneste års tyske vækst fortsat ind i 2019. 

Og tyskernes interesse for Danmark er fortsat stor. Flere end 13 millioner tyskere er interesserede i at holde ferie i Danmark inden for de kommende tre år, viser VisitDenmarks analyse ”Det tyske kystpotentiale”, som blandt andet er baseret på tal fra den tyske rejseanalyse. 

Det svarer til, at cirka 21 procent af den tyske befolkning gerne vil til Danmark, og det er rekordhøj interesse i forhold til tidligere år. 

Tyskerne har i årevis valgt Vestkysten. Det gør de gudskelov stadig i stor stil, men nu er de også begyndt at få øjnene op for andre danske destinationer.

Markedschef Mads Schreiner
VisitDenmarks markedskontor i i Tyskland

To stærke brands 

Ser man nærmere på interessen for at holde ferie ved de danske kyster, er tendensen den samme. Interessen er rekordhøj, og for første gang er tyskernes interesse for den danske østkyst nu på niveau med vestkysten. 

”Tyskerne har i årevis valgt Vestkysten. Det gør de gudskelov stadig i stor stil, men nu er de også begyndt at få øjnene op for andre danske destinationer, som minder om det, de kender hjemmefra,” siger VisitDenmarks markedschef i Tyskland, Mads Schreiner. 

Markedsføringen af den danske vestkyst har en lang historik, og samarbejdet langs vestkysten går mere end 15 år tilbage med det hedengangne Turistgruppen Vestjylland i spidsen. Det er ifølge Mads Schreiner en væsentlig årsag til, at vestkysten i årevis har stået stærkt blandt tyskerne. 

I de senere år er også den danske østkyst begyndt at samle sig i et samarbejde mellem destinationer, attraktioner og overnatningssektoren for at skabe et brand i markedet i samarbejde med VisitDenmark. Ifølge direktør for VisitSydsjælland-Møn, Martin Bender, er det resultaterne af dette samarbejde, som nu viser sig: 

”Vi har hele tiden vidst, at vores unikke kombination af kyst og naturoplevelser på Sjælland og øerne kan tiltrække de tyske kvalitetsbevidste turister. Derfor har vi vedholdende markedsført det danske ørige sammen med vores nabodestinationer gennem de sidste tre år, og nu kan vi med VisitDenmarks analyse konstatere, at arbejdet bærer frugt,” siger han. 

Tyskland er den største konkurrent 

Analysen viser, at Danmark ligger på en niende plads på tyskernes Top 10 liste over foretrukne rejsemål. Og Danmark rykker længere op af listen, når det gælder kystferie. 

Men tyskernes foretrukne rejsemål er fortsat hjemlandet – også når det gælder kystferie. Tyskerne rejser især til de tyske østkyster, som gennem en årrække været igennem en udvikling, hvor produktet er fornyet, kapaciteten udvidet og ikke mindst er destinationssamarbejdet styrket. 

Ifølge Mads Schreiner har det ført til høj vækst og ikke mindst et stort kendskab til ”Die Ostsee” i den tyske befolkning. Og det kan Danmark bruge som en fordel: 

”Den tyske østkyst har et ekstremt højt kendskab i den tyske befolkning, og det forsøger vi at tappe ind i med markedsføringen af de danske østkyster under ”Die Dänishe Ostsee”, da tyskerne har positive holdninger og et stærkt tilhørsforhold til deres egne kyster,” siger han og forklarer, at den store vækst på den tyske østkyst også betyder, at der er kamp om liggestolene. 

Jeg glæder mig utroligt meget over, at det nu er lykkedes at få vores område mere på lystavlen hos tyskerne.

Direktør Brian Lindorf Hansen 
Visit Lolland-Falster A/S

Også det kan Danmark bruge som en fordel til at differentiere sig og fortælle tyskerne, at der i Danmark er masser af plads, natur og frihed. Hvilket sandsynligvis er en af årsagerne til den stigende interesse for de danske østkyster, mener Brian Lindorf Hansen, direktør for Visit Lolland-Falster A/S. 

”Jeg glæder mig utroligt meget over, at det nu er lykkedes at få vores område mere på lystavlen hos tyskerne. Det har vi arbejdet på i en del år sammen med VisitSydsjælland-Møn og vores kommercielle partnere, f.eks. Scandlines. Tyskerne tiltrækkes især af vores natur, og at der mere ro, end der er på den tyske side,” siger han.