Hygge und Lagerfeuer am Strand von Tisvilde im dänischen Nordseeland

Tostrenget strategi skal få tyskerne på sommerferie i Danmark

21.5.2021
Foto: © Daniel Villadsen

VisitDenmark har netop iværksat de store tyske kampagner, som i år er målrettet delstater med sen sommerferie. Samtidig lanceres en korridorstrategi for at få gang i bookingerne på den korte bane i de delstater, hvor det er muligt at rejse til Danmark uden karantæne. 

Der er fuldt tryk på markedsføringen i Tyskland. Det sker på trods af, at der endnu kun er én delstat, hvor tyskerne på nuværende tidspunkt kan rejse på ferie i Danmark uden krav om karantæne fra enten dansk eller tysk side. 

”Det er vigtigt at gå i markedet nu, hvor tyskerne har udsigt til at rejse igen, men endnu ikke har besluttet sig. Desuden vil vi gerne være hurtigt ude i markedet og skabe synlighed om Danmark, inden de store destinationer begynder. Konkurrencen i år er hårdere end nogensinde,” siger Mads Schreiner, som er VisitDenmarks markedschef i Tyskland. 

Han gør opmærksom på, at mange af de store destinationer har langt større budgetter i år, end de plejer. Blandt andet har Østrigs turismeorganisation fået 40 millioner euro til at genstarte turismen, og en ny kampagnefilm med Roger Federer og Robert De Niro i hovedrollerne vidner om, at også Schweiz har store budgetter at lege med. 

Todelt strategi

VisitDenmarks kampagner for at få tyskerne til Danmark inkluderer ikke internationale megastjerner, men strategien er målrettet, skarpt segmenteret og bygger videre på tidligere års succes. 

I år er strategien delt op i to. 

På den korte bane igangsætter VisitDenmark aktiviteter i de tyske delstater, som er åbne for rejser, og hvor der ikke er krav om karantæne. Det gælder pt Slesvig-Holsten, men Hamborg og Niedersachsen forventes også at åbne snart. Denne regionale korridorstrategi gennemføres sammen med en række danske destinationer og skal få tyskerne til at booke ferie her og nu i de områder af Danmark, hvor tyskerne må rejse til efter gældende regler. 

Kernestrategien på markedet har et lidt længere sigte og er målrettet de seks delstater, der hovedsageligt holder sommerferie i august og september, og hvor der ud fra VisitDenmarks SINUS segmentering er en betydelig målgruppe, der potentielt er interesserede i en ferie ved de nordlige kyster. 
I alt bliver 11 millioner tyskere i de seks delstater eksponeret for de to store Ostsee og Nordsee kampagner de kommende uger. Heriblandt de to delstater Baden-Württemberg og Bayern, hvor VisitDenmark vil lægge et langt større markedstryk end tidligere. 

”Vi arbejder målrettet med de delstater, som holder sen sommerferie i år, og mange af de tyskere, som vi når ud til i den sydlige del af Tyskland, har ikke haft Danmark på lystavlen før,” siger Mads Schreiner. 

Nye rejsemønstre

Og netop i år er der et stort potentiale for få endnu flere tyskere fra syd til at overveje Danmark, mener Mads Schreiner: 

”Tyskerne er ikke så fastlåste i deres rejsemønstre, som de har været før på grund af pandemien. Og det giver os nye muligheder,” siger han og peger på, at som følge af pandemien foretrækker langt flere tyskere nu at køre i egen bil på ferie, ligesom efterspørgslen efter feriehus og lejlighed er steget voldsomt. 

”Allerede inden pandemien så vi en tendens i markedet, der gik i Danmarks retning. Denne tendens er kun blevet styrket med corona, og Danmark har gode forudsætninger for at tiltrække tyske gæster ikke kun i år, men også de kommende år. Mange tyskere søger ud i naturen, hvor der både er mentalt og fysisk plads. Her har Danmark et attraktivt produkt, blandt andet fordi tyskernes egne kyster er fyldte,” siger Mads Schreiner. 

Han forventer, at der kommer et stort rykind af tyskere i august, september og oktober. Det vil dog ikke være tilstrækkeligt til at indhente det, der allerede er tabt i 2021. 

Online aktiviteterne for Ostsee og Nordsee kampagnerne er gået i gang i uge 20 og print magasinerne distribueret. Den 21. maj lanceres de to tv-spots via adressable tv. 

Kampagnerne er målrettet de seks delstater Baden-Württemberg, Bayern, Hessen, Sachsen, Niedersachsen og Nordrhein-Westfalen.

Senere på året lanceres en indsats målrettet tyskernes efterårsferie. 

Se spot for Die Dänische Ostsee

Himmelbjerget
Foto: Per Bille Ry Foto

Se spot for Die Dänische Nordsee

Das Weltnaturerbe Wattenmeer an der Süddänischen Nordsee
Foto: Thomas Høyrup Christensen