Turoperatører vil sælge soft adventure rejser til Danmark
Soft adventure rejser i Danmark kan komme ind i flere turoperatørers programmer efter en velgennemført digital workshop med 118 deltagere og flere end 600 møder i maj måned.
Soft adventure var temaet for den anden digitale Danmarksworkshop, som VisitDenmark har arrangeret i år for internationale turoperatører og danske udbydere.
Og meget tyder på, at emnet faldt i god jord hos begge parter.
65 turoperatører og rejseagenter fra Tyskland, Italien, Frankrig, Holland, USA og Storbritannien deltog i workshoppen, som strakte sig over tre dage i maj. Det blev til flere end 600 møder med 53 danske udbydere.
Blandt deltagerne var både store og mindre virksomheder. Nogle var velkendte samarbejdspartnere, mens andre nye kontakter.
En af de nye kontakter er Nature Travels i Storbritannien. Virksomheden har eksisteret siden 2006 og er specialiseret i arrangere outdoor rejser i Sverige, Finland og Norge i samarbejde med mindre, lokale udbydere i de pågældende lande.
”Vores tilbagevendende kunder efterspørger nye destinationer, og særligt under covid-19 har vi mærket en stigende efterspørgsel efter Danmark. Som specialister i de nordiske lande har det derfor været naturligt for os at vende blikket mod Danmark, som har en anden kultur end de øvrige nordiske lande, men også tilbyder en mulighed for at være aktiv i naturen,” siger Sofia Carter, som er direktør og ejer Nature Travels og tilføjer.
”På workshoppen har jeg lært Danmark meget bedre at kende. Jeg har fået etableret gode kontakter og har en god fornemmelse af, at flere af dem kan udvikle sig til egentlige samarbejder,” siger hun.
Nye muligheder
Soft adventure er en trend, som VisitDenmark har sporet på tværs af markeder gennem flere år, og som er blevet forstærket under pandemien.
”Vi ser en tendens til, at turisterne ønsker at være aktive på deres ferie, uden at det skal være ekstrem sport. Det handler også om at gøre noget anderledes på sin ferie. Det kan turisterne få fx ved at ro i kajak eller cykle, gerne kombineret med god mad og afslapning. Og her har Danmark gode produkter at tilbyde,” siger Ghita Scharling Sørensen, som er VisitDenmarks markedschef i Italien og Frankrig og en del af det Travel Trade Team i VisitDenmark, som blandt andet har arrangeret workshoppen.
”Danmark har mange gode soft adventure produkter, og der kommer hele tiden nye til. Dem vil vi gerne sætte i spil på markederne, og det kan vi fx gøre på en workshop som denne. Derfor er det også vigtigt, at de danske udbydere deltager og fortæller om deres produkter, som de internationale turoperatører ikke nødvendigvis kender meget til,” siger Ghita Scharling Sørensen.
Da workshoppen bliver afholdt digitalt på grund af pandemien, er der mulighed for at få også mindre nichevirksomheder med.
Det giver nye muligheder, hvilket blandt andet Jessica Klauer, Senior Purchasing Manager fra den tyske turoperatør SERVICE-REISEN Heyne oplevede:
”Workshoppen var virkelig veltilrettelagt. Møderne var gode og alle var motiverede og velforberedte. Jeg havde mange gode samtaler og fik nye idéer, som sandsynligvis ikke var dukket op under normale omstændigheder. Så stor ros herfra,” siger hun.
Workshoppen blev holdt den 24. til den 26. maj 2021. Den første digitale og tværnationale Danmarksworkshop for Travel Trade blev holdt i februar.