Saltum Beach, North Jutland

Stærkt fokus på Nordrhein-Westfalen og Niedersachsen

5/9/2019
Foto: Niclas Jessen

I år arbejder VisitDenmark taktisk tæt op ad de tyske delstaters feriekalendre. Nordsee og Ostsee indsatserne målrettes således både geografisk og i forhold til fem udvalgte segmenter. Som noget nyt suppleres med video via net-tv til 6,4 mio. tyske seere. 

Den tyske feriekalender er igen i år en udfordring, og derfor sætter VisitDenmark i Tyskland stærkere fokus på de delstater, der holder sommerferie uden for højsæsonen. I Niedersachsen strækker ferien sig til medio august, og de 18 mio. tyskere i Nordrhein-Westfalen har ferie helt til den 27. august. Det er derfor de to delstater, der i fokus i Nordsee og Ostsee indsatserne, der også når helt til Baden-Württemberg i det sydvestlige Tyskland og til Bayern helt i syd. Her varer ferien helt til ind i september.


"Vi arbejder meget taktisk i år i forhold til segmentering og feriekalender, og det er især i Nordrhein-Westfalen, vi zoomer ind på det konkrete potentiale. Fra august har vi et konkurrencedygtigt produkt og plads i feriehusene, og den strålende sommer i 2018 burde også være med til at skubbe på interessen. Meldingerne fra vores samarbejdspartnere tyder i hvert fald lige nu på, at vi i år får flere tyske overnatninger", siger Mads Schreiner, der er VisitDenmarks markedschef i Tyskland.


Rammer flere gange
Nordsee og Ostsee er kendte brands på det tyske marked, og Tyskland er fortsat suverænt det største udenlandske marked for dansk turisme med 15,6 mio. overnatninger i 2018 ifølge de foreløbige tal.


Kampagnerne Die Dänische Nordsee og Die Dänische Ostsee er designet på grundlag af Den Tyske Rejseanalyse og Sinus segmenteringsmodellen, og budskaberne om ferie i Danmark rammer de tyske turister flere gange for at indfri det store potentiale, der fortsat er.


Bredt ud
Der arbejdes med online med video content, print og som noget nyt i år et strategisk samarbejde med fastfood kæden Nordsee og også addressable tv.


"Med samarbejdet med Nordsee-kæden kommer vi meget bredt ud. Kæden serverer fisk i alle afskygninger fra sushi til rødspættefileter, og deres målgruppe er også vores. Det er de tyskere, der vil have kvalitet og som vælger den sunde variant, når de spiser fastfood. Vi deler værdier, og sammen har vi en online indsats. Og så kommer der ferie i Danmark på serveringsbakken, for dækpapiret til bakken bliver trykt med budskaber om Danmark som feriedestination", siger Mads Schreiner.


Tæt segmenteret
Tæt segmenteret og målrettet er til gengæld den indsats, som kommer til at køre på net-tv. Her handler det om at ramme lige præcis de målgrupper, der er i markedet for ferie langs de danske kyster i Nordrhein-Westfalen og Niedersachsen. Online data sørger for, at der vises forskellige reklamer til de tyskere, der ser tv via internettet.


Det betyder, at selvom de ser det samme program, får Hanna vist en reklame for gang-i-den-ferie på Costa Brava, fordi hun er til fest og farver, mens Sabine får vist en video med kyst, strand, hav, natur og cykelture, fordi hendes data viser, at det er den slags ferie, hun foretrækker.


"Vores to spots, der kører som addressable tv i Nordrhein-Westfalen og Niedersachsen, når målrettet ud til 6,4 mio. seere, som vi ved er i markedet for de ferieoplevelser, som Danmark kan tilbyde. Videoerne vises også i forskellige versioner i online delen af kampagnerne, så med årets indsatser kommer der masser af Danmarksbudskaber og billeder til de tyske turister", siger Mads Schreiner.