Tour de France in Denmark - Team presentation in Tivoli

Tour de France sætter Danmark på verdenskortet

1.7.2022
Foto: Lars Møller / Grand Depart Copenhagen 2022

Grand Depart er en fantastisk løftestang til at fortælle om Danmark og dansk cykelkultur. Både før, under og efter har VisitDenmarks presseaktiviteter fået et ekstra boost. 

En magisk sommeraften i Tivoli udgjorde den perfekte ramme for præsentationen af holdene til dette års Tour de France. I de kommende dage rettes tv-kameraerne mod de danske gader, landeveje, kulturelle fyrtårne, landskaber, fjorde og havet, når feltet kører de tre første etaper gennem Danmark og live transmitterer i sandsynligvis 190 lande verden over. 

Også VisitDenmark er med til at skubbe billeder ud i verden i form af VNR’s (Video News Releases), der bygger om til Grand Départ og fortæller skæve historier om cykeltossede danskere, Tour de France kager og bygningsværker, der er blevet klædt ud i gult. 

”I disse dage sender vi VNRs ud til de internationale medier om, hvordan verdens bedste cykelland byder velkommen til verdens største cykelløb. På den måde fodrer vi tv-stationer og telegrambureauer verden over med levende billeder fra den gule folkefest i Danmark, som kan give en anden vinkel på Danmark og dansk cykelkultur,” siger Senior PR and Press Manager Kathrine Lind Gustavussen, VisitDenmark. 

VNR’s er imidlertid kun en af flere aktiviteter i VisitDenmarks presseplan, som er en koordineret del af den samlede danske Grand Départ indsats og gennemføres i samarbejde med destinationer og Grand Départ Sekretariatet. 

Internationale mediecentre 

Mens de tre etaper bliver kørt i Danmark, flytter VisitDenmark med feltet rundt i Danmark for sammen med destinationerne at sikre, at de op mod 1.000 akkrediterede journalister bliver hjulpet og inspireret med historier om Danmark. 

Det bliver blandt andet gjort gennem udførlige digitale pressekits fra alle involverede destinationer, og det sker også rent fysisk i de internationale pressecentre i København, Nyborg og Sønderjylland, hvor VisitDenmark sammen med destinationerne har sørget for, at journalisterne gennem bannere og udstillinger bliver mødt med fakta om Danmark og inspiration til lokale detours fra den officielle rute. 

Også i København, Roskilde og Vejle vil den danske Grand Départ Pavillon, som findes i de såkaldte Village områder, blive pakket ind i en stærk Danmarksfortælling med lokale højdepunkter. Ryttere, journalister, sponsorer og andre særligt inviterede vil alle have adgang til Villagen, som er åben tre timer inden etaperne starter.   

Touren som løftestang for omtale

Mange presseaktiviteter er allerede blevet gennemført inden Tour de France starter i Danmark – ligesom indsatsen vil fortsætte, når tredje etape er slut, og rytterne er taget videre. 

”Dansk cykeltur er et vedvarende tema for vores internationale presseindsats, og Grand Départ er en fantastisk løftestang til at fortælle om alle de muligheder, Danmark tilbyder. Tour de France har på den måde været med til at give aktiviteterne et ekstra boost og en anledning til at fortælle en ny, stærk historie om Danmark som cykelland,” siger Kathrine Lind Gustavussen.

Flere end 10 individuelle presserejser er gennemført indtil nu, heriblandt en tysk-hollandsk grupperejse, hvor 10 cykeljournalister kom til Danmark for at prøvekøre dele af de danske etaper. 4 presserejser vil blive gennemført efter løbet. Alle presserejser gennemføres i samarbejde med destinationerne. 

Derudover har VisitDenmark pitchet historier ind til flere internationale medier og udsendt pressemeddelelser med blandt andet ”fun facts” om Danmark som cykelland for at bygge op til Grand Départ. 

Indsatsen har indtil videre resulteret i flere gode omtaler i bl.a. The Guardian, Sole24ore, France24, In de Leiderstrui og Forbes

Baggrund: Hvad gør VisitDenmark, når Touren kommer til Danmark?

Tour de France er verdens største årligt tilbagevendende sportsbegivenhed, og Grand Départ Copenhague - Danemark er en fantastisk mulighed for at markedsføre Danmark, København og dansk cykelkultur. Derfor har VisitDenmark gennemført en række aktiviteter, der bruger den danske Tour Start til at gøre udenlandske turister interesserede i at holde ferie i Danmark. Aktiviteterne spænder fra events, international presse og markedsføring. 

Aktiviteterne er en del af den samlede danske indsats og koordineret med Grand Départ Sekretariatet. Samtidig indgår aktiviteterne i en langsigtet strategi for at markedsføre Danmark. 

Kampagne: Tour de France på afveje i Danmark  
Presseindsats op til dansk Tour-start
Erhvervsfremstød og cykelevents i Paris