Seaside hotel and summer houses at Henne Beach

Tyskernes interesse for Danmark er all time high

31.7.2019
Foto: Thomas Høyrup Christensen

Blandt tyskerne er interessen for at holde ferie i Danmark inden for de næste tre år all time high, og interessen for at holde ferie på den danske østkyst er nu på niveau med interessen for vestkysten. Det viser VisitDenmarks rapport Det tyske kystpotentiale.

13,5 mio. eller 21,2 procent af den tyske befolkning er interesseret i at holde ferie i Danmark inden for de næste tre år (2019-2021). Det viser VisitDenmarks rapport Det tyske kystpotentiale. Rapporten samler de nyeste resultater fra Den tyske rejseanalyse 2019, der er en af de vigtigste analyser af det tyske rejsemarked, og VisitDenmarks internationale image- og potentialeanalyse 2019.

Større interesse for Ostsee

Danmark er i top 10 over tyskernes ønskede feriemål i 2019, og interessen for Danmark er især stor blandt tyskere fra Nord- og Midttyskland.

Rapporten viser også, at nu er interessen for at holde fri ved de østlige strande på niveau med interessen for at tage på ferie ved Vesterhavet. Tidligere har Nordsee været tyskernes foretrukne feriemål.
 

 

Familje på Postbåden i Nakskov Fjord

Foto:© Niclas Jessen

VisitDenmarks markedschef i Tyskland, Mads Schreiner siger:

”Vi begynder at se resultaterne af det arbejde, der er gjort fra danske østkyst destinationers, attraktioners og overnatningssektorens side de seneste år. Sammen har vi over en årrække fået skabt et brand i markedet: Die Dänische Ostsee. 

Vi er gået fra at kommunikere mere end 18 små minibrands til at skabe og kommunikere store fælles kampagner med fælles budskaber, timing og segmentering, med to stærke brands i fokus: Die Dänische Nordsee og Die Dänische Ostsee

Nordsee (den danske vestkyst) har en lang historik, og samarbejdet langs kysten om dette brand går mere end 15 år tilbage, med dengang turistgruppen Vestjylland i spidsen. Og tyskerne har i årevis valgt Vestkysten. Det gør de gudskelov stadig i stor stil, men nu er de begyndt at få øjnene op for nye destinationer, som minder om det, de kender hjemmefra. 

Tyskerne elsker deres egne kyster, og målt på overnatninger er den tyske Østersøkyst den absolut stærkeste destination i Tyskland. Den tyske Østersøkyst har gennem de seneste år været gennem en ekstrem udvikling, hvor man har arbejdet med at forny produktet, udvide kapaciteten og sidst, men ikke mindst har man lavet destinationssamarbejder om markedsføring. 

Alt dette har ført til flere overnatninger, vækst og sidst men ikke mindst et ekstremt højt kendskab. Det er dette kendskab, som vi forsøger at tappe ind i, da tyskerne allerede har positive holdninger til brandet eller nærmere sagt har et stærkt tilhørsforhold til østkysten. 

Udviklingen i overnatninger langs den tyske østersøkyst gør naturligvis, at kampen om de bedste liggestole, naturoplevelser, shopping- og spisemuligheder er stor. Vi forsøger derfor at differentiere de danske destinationer under det ekstremt kendte brand Ostsee  ved at kommunikerer masser af plads, natur og frihed, og det er sikkert en af forklaringerne på den større interesse.”
 

Sommerhaus auf Fyn

Foto:Kim Wyon

Direktør for Visit SydSjælland-Møn Martin Bender siger:

”Vi har hele tiden vidst, at vores unikke kombination af kyst og naturoplevelser på Sjælland og øerne kan tiltrække de tyske kvalitetsbevidste turister. Derfor har vi  vedholdende markedsført det danske ørige sammen med vores nabodestinationer gennem de sidste tre år, og nu kan vi med VisitDenmarks analyse konstatere, at arbejdet bærer frugt. 

Årsagen til at Østdanmark tidligere haltede efter Vestkysten, i forhold til at vække de tyske turisters interesse, handlede primært om, at vi var for beskedne og for uambitiøse i vores fortælling om Østdanmarks kyst og naturoplevelser. Nu er vi i gang og tyskerne kan glæde sig, vi har verdens bedste ferieoplevelser og de er hjerteligt velkomne.”


Direktør for Visit Lolland-Falster A/S Brian Lindorf Hansen siger:

”Jeg glæder mig utroligt meget over, at det nu er lykkedes at få vores område mere på lystavlen hos tyskerne. Det har vi arbejdet på i en del år sammen med VisitSydsjælland-Møn og vores kommercielle partnere, f.eks. Scandlines. Tyskerne tiltrækkes især af vores natur, og at der mere ro, end der er på den tyske side.”