VisitDenmarks markedschef i Tyskland, Mads Schreiner siger:
”Vi begynder at se resultaterne af det arbejde, der er gjort fra danske østkyst destinationers, attraktioners og overnatningssektorens side de seneste år. Sammen har vi over en årrække fået skabt et brand i markedet: Die Dänische Ostsee.
Vi er gået fra at kommunikere mere end 18 små minibrands til at skabe og kommunikere store fælles kampagner med fælles budskaber, timing og segmentering, med to stærke brands i fokus: Die Dänische Nordsee og Die Dänische Ostsee.
Nordsee (den danske vestkyst) har en lang historik, og samarbejdet langs kysten om dette brand går mere end 15 år tilbage, med dengang turistgruppen Vestjylland i spidsen. Og tyskerne har i årevis valgt Vestkysten. Det gør de gudskelov stadig i stor stil, men nu er de begyndt at få øjnene op for nye destinationer, som minder om det, de kender hjemmefra.
Tyskerne elsker deres egne kyster, og målt på overnatninger er den tyske Østersøkyst den absolut stærkeste destination i Tyskland. Den tyske Østersøkyst har gennem de seneste år været gennem en ekstrem udvikling, hvor man har arbejdet med at forny produktet, udvide kapaciteten og sidst, men ikke mindst har man lavet destinationssamarbejder om markedsføring.
Alt dette har ført til flere overnatninger, vækst og sidst men ikke mindst et ekstremt højt kendskab. Det er dette kendskab, som vi forsøger at tappe ind i, da tyskerne allerede har positive holdninger til brandet eller nærmere sagt har et stærkt tilhørsforhold til østkysten.
Udviklingen i overnatninger langs den tyske østersøkyst gør naturligvis, at kampen om de bedste liggestole, naturoplevelser, shopping- og spisemuligheder er stor. Vi forsøger derfor at differentiere de danske destinationer under det ekstremt kendte brand Ostsee ved at kommunikerer masser af plads, natur og frihed, og det er sikkert en af forklaringerne på den større interesse.”