Hvert år holder rigtig mange danskere ferie i Danmark. Alligevel er der en tendens til at sige, at vi bare skal holde ferie i Danmark. Men hvornår er Danmark blevet til ”bare” Danmark? Hvorfor er vi danskere ikke mere stolte af vores land?
Dette var udgangspunktet for en stor kampagne, VisitDenmark lancerede i juni 2020 sammen med de danske destinationer, for at få danskerne til at holde ferie hjemme under coronapandemien.
Nu er kampagnen hædret med en pris for bedste indsigt i uddelingerne af Årets Rambuk 2021.
”Vi er superstolte over at få netop denne pris. Danskerne har en tendens til at tage Danmark som ferieland for givet, og det ville vi gerne rykke ved med kampagnen. Den indsigt har Rambukjuryen kvitteret for med prisen, og heldigvis har danskerne også taget rigtigt godt imod budskabet,” siger Erik Mortensen, Chef for Global Brand Activation i VisitDenmark.
En undersøgelse fra Epinion har efterfølgende vist, at hele 36 procent af danskerne har fået et mere positivt syn på Danmark som ferieland, og at det især er den yngre del af befolkningen på mellem 18-34 år, som er blevet mere positive.
Det er en jury af toneangivende brancheprofessionelle, som udvælger vinderne, og Indsigts Prisen gives for ”det mest indsigtsfulde arbejde med at omsætte data til effektfuld kommerciel kommunikation.”
Kampagnen var også nomineret i to andre kategorier, nemlig Content Activated Prisen og Kampagneprisen. I begge kategorier vand McDonald’s dog for deres kampagne med Paul Cunningham.
Dansk Markedsføring står bag Rambuk priserne.