
Dansk turisme står på et stærkt fundament
Af CEO Katja Moesgaard, VisitDenmark
Hver gang en gæst besøger Danmark for at holde ferie eller tage til møde bidrager det til at gøre Danmark til et bedre sted. Turisme betyder ikke kun flere oplevelser – det betyder også en bedre hverdag for dem, der bor i de områder, turisterne besøger.
Turismen har aldrig været vigtigere, når vi ser på omfanget af arbejdspladser og udviklingsmuligheder i store dele af landet. Kunne man i dag klikke turismen væk fra et Danmarkskort, ville man se hele områder bliver næsten mørklagt, og i de større byer ville man se stribevis af restauranter og kulturtilbud forsvinde med et klik. Jobs, innovation, udvikling af byområder, museer, oplevelser ville forsvinde.
Med udgangen af 2024 runder jeg mit første hele år i turistbranchen, og der er nok at se tilbage på. Den allerstørste læring har været den enorme mosaik, turismen består af, når jeg ser ud over organisationslandskabet. De ufatteligt mange aktører, som hver for sig – og især sammen – spiller en afgørende rolle for at sikre, at valget falder på Danmark, når gæster fra andre land vælger, hvor turen går hen.
Et komplekst landskab
Det står klart for mig, at vi ikke kan lykkes uden hinanden. Her taler jeg ikke kun om VisitDenmarks samarbejde med landets 19 destinationsselskaber, men om hele det komplekse landskab, der udgør turismen. De mange brancheorganisationer, udviklingsselskaberne, det politiske billede…
Gæsterne er ikke så optagede af, om de besøger den ene eller den anden by – de besøger Danmark. Fælles for os er, at vi fejrer, når vi lykkes med at udvikle og udvide turismens rum. Og derfor tør vi også se tilbage på et godt og vellykket 2024,
Først og fremmest er der blevet lagt et stærkt fundament for en positiv og bæredygtig udvikling af turismen de kommende år.
I oktober kom den nye nationale strategi ”Veje til bæredygtig turismevækst”. Med strategien fulgte 100 mio. kr. til initiativer, der bakker op om strategien, og kort inden lanceringen prioriterede regeringen yderligere 200 mio. kr. til bl.a. turisme de kommende fire år.
Det er en velkommen anerkendelse af, at en investering i turismen er en investering i Danmark. Og det slår fast, at regeringen - med Morten Dahlin i spidsen som ny minister for turismen – anerkender turismens betydning.
På vej mod helårsturisme
Turisme er noget, rigtig mange mennesker lever af. Men det er også noget, vi alle sammen skal kunne leve med, og derfor er vi i branchen forpligtede til løbende at sikre, at turismen er i balance.
Det har vi haft blikket stift rettet mod igennem en årrække med en væsentlig indsats for at brede turismen ud over store dele af året. Når vi går ud af 2024 kan vi se, at skuldersæsonenerne har været i fremgang, og den seneste udvikling cementerer Danmarks position og potentiale som helårsdestination. Danmark kan noget – både i marts og oktober – og alt indimellem.
Stor interesse for Danmark
VisitDenmarks hovedopgave er at sikre, at Danmark er på radaren, når udenlandske gæster skal vælge rejsedestination. Det gør vi med udgangspunkt i en række prioriterede markeder, og her har de fleste været i vækst i 2024.
Under OL i sommer kunne vi byde over 50.000 gæster velkommen i den danske pavillon på Champs-Élysées, og de markante og målbare resultater af indsatsen fortæller om gevinsten ved at tage fortællingen om Danmark med, når alles øjne er rettet mod en stor begivenhed. De to ugers intense indsats blev båret af et enormt engagement fra de mange medarbejdere, der for en periode henlagde arbejdslivet til en ombygget kirke i Paris.
Sammen står vi stærkt
Sammen med destinationsselskaberne har vi redefineret brandplatformen for Danmark som rejsemål. Målet er at stå endnu stærkere og tage en endnu mere tydelig position i den internationale konkurrence i rammen af Danmarks ét-brand-strategi The Land of Everyday Wonder.
Brandplatformen vil blive rullet ud i 2025, og vi glæder os til at se det nye visuelle udtryk foldet ud og følge, hvordan turisterne tager imod kampagnerne.
2024 har i VisitDenmark båret præg af fornyelse. Både på rigtig mange poster og når vi ser på de mange værktøjer. Det er en naturlig del af en udskiftning i en ledelsesgruppe, og lige nu står vi klar til at rulle al fornyelsen ud i 2025.
Det gælder både for måden, vi fortæller om Danmark i udlandet – og på det store arbejde, der lægges i at skabe en vidensfundament til gavn for hele branchen.
Kun gennem samarbejde baseret på tillid og med fælles mål kan vi indfri det store potentiale, vores lille land har – også når det handler om turismen. Jeg glæder mig til at arbejde videre sammen med alle branchens aktører i 2025.
Tak for 2024 – og godt nytår.
Nytårskommentaren har også være bragt i Turisme24