Tre surfere på Klitmøller strand i Cold Hawaii i Danmark

Nu får destinationerne adgang til første resultater fra Turistundersøgelsen

23.5.2025
Foto: Mette Johnsen

Første data er klar i nyt dashboard, som opdateres løbende kvartal for kvartal.

Destinationerne får nu adgang til nye, opdaterede data om deres turister fra den rekordstore Turistundersøgelse, der kører hele 2025.

Turisterne bliver som altid interviewet hele året, men for første gang offentliggør VisitDenmark data allerede efter første kvartal – og destinationerne får samtidig adgang til dem via et nyt dashboard.

Fra slutningen af maj kan destinationerne se foreløbige data fra første kvartal, mens nye data fra andet kvartal tikker ind i midten af juli.

”For os er det vigtigt at stille aktuelle og relevante tal til rådighed. Det er en del af vores opgave at give destinationer og erhverv et solidt vidensgrundlag – og her er det nye dashboard et vigtigt redskab, der kan støtte det lokale arbejde med at udvikle turismen," siger Charlotte Rømer Rassing, chef for insights i VisitDenmark.

Turistundersøgelsen blev sat i gang i januar og i første kvartal blev 1.700 turister interviewet i hele landet – herunder kyst- og naturturister, storbyturister og erhvervsturister. I alt skal næsten 17.000 turister interviewes i 2025. Interviewene er foretaget ansigt-til-ansigt på udvalgte overnatningssteder og giver unik indsigt i alt fra rejsemotiver og tilfredshed til inspirationskilder og betydningen af miljøvenlige og bæredygtige hensyn.

"Det her er en uvurderlig kilde til viden, der kan hjælpe hele turismesektoren. Når destinationerne og overnatningssteder får adgang til data løbende, kan de træffe beslutninger baseret på tidssvarende tal. På den måde kan de løbende justere deres indsats og skabe endnu bedre oplevelser for gæsterne,” siger Charlotte Rømer Rassing.

Dashboardet giver destinationerne og overnatningssteder mulighed for at følge udviklingen hen over året og sammenligne egne resultater med tilsvarende geografi eller overnatningsformer. Resultaterne deles i første omgang som uvejede data – det vil sige, at de endnu ikke er justeret i forhold til den officielle overnatningsstatistik. Det sker først i 2026.

Indsamling af Turistundersøgelsen er lavet i tæt dialog med landets destinationer, hvor flere har tilkøbt ekstra interviews og egne spørgsmål for at få endnu bedre indsigt i deres gæster. Undersøgelsen gennemføres sammen med analysehuset Silverlining Research.