Kirsebærtræerne er sprunget ud på Bisbebjerg Kirkegård i København

Ny måling giver strategisk indsigt i markedspotentiale

13.5.2025
Foto: Daniel Villadsen

Danmark er et attraktivt rejsemål. Det viser VisitDenmarks seneste måling, hvor 10.000 respondenter har svaret på Danmarks image og potentiale som rejsedestination. 

Den årlige Image- og Potentialeanalyse fra VisitDenmark tager temperaturen på både kendskab, attraktivitet og forventninger til rejsebudget. Det er vigtige pejlemærker, når VisitDenmark prioriterer den internationale marketingindsats.

Analyse er gennemført blandt flere end 10.000 turister på syv vigtige markeder, og den viser, at turisterne opfatter Danmark som et attraktivt rejsemål. Men den viser også, at turisterne er lidt mere tilbageholdende, når det gælder rejsebudgettet i år.  

”Langt de fleste turister er villige til at bruge penge på ferien, og de prioriterer det i deres budget. Men noget tyder på, at der er lidt flere, som holder på pengene i år,” siger VisitDenmarks internationale markedsdirektør, Mads Schreiner.  

VisitDenmark har bl.a. spurgt turisterne om, hvor mange penge de forventer at bruge på ferien i år, og 27 pct. svarer, at de forventer at bruge flere penge, mens 21 pct. forventer at bruge færre. Turisterne er dog ikke helt så optimistiske som sidste år. Her ville 30 pct. bruge flere penge og 19 pct. færre.

”Vi har været gennem en tid, hvor økonomien har været udfordret og inflationen høj. Selv om det går bedre, ser vi generelt en tendens til, at turisterne er ekstra opmærksomme på pris i forhold til kvalitet. På det tyske marked har vi gode erfaringer med at pege på sammenhængen mellem kvalitet og pris, når man rejser i Danmark, og den erfaring skal vi bruge bredere,” siger Mads Schreiner.

Indsigt i markedspotentiale

VisitDenmark har siden 2012 målt på Danmark som rejsemål og sammenlignet Danmarks attraktivitet med andre lande. Ud over faste spørgsmål tilføjer VisitDenmark nye spørgsmål for at få indsigt i fx rejsebudget eller aktuelle emner.

I analysen for 2025 fastholder Danmark et højt kendskab og attraktivitet på alle syv markeder – og det viser, at Danmark har et stærkt fundament at bygge på. Og indsigten giver mulighed for at sætte forandringer i perspektiv i forhold til landende omkring os.

”Når vi ser, at nordmændenes og svenskernes rejselyst til Danmark er faldet gennem flere år, så er det vigtigt samtidig at kunne se, at det ikke kun er rejselysten til Danmark, der er faldende. Men at Danmark faktisk fastholder sin attraktivitet og sin kendskabsgrad i begge lande,” forklarer Mads Schreiner, og fortsætter:

”Vi bruger hele tiden nye indsigter til at navigere efter, og i Norge har vi med nye midler og en mere fokuseret kommunikation tilpasset vores tilgang til markedet. En indsats, vi regner med, giver resultat allerede i år – ligesom vi ser nærmere på det svenske marked i den kommende periode.”