Group of people eating at Gro Spiseri /Østergro in Copenhagen

”Vi skal byde amerikanerne velkommen”

11.4.2025
Foto: Jacob Hansen

Trods global uro og transatlantiske spændinger vurderer VisitDenmark, at Danmark fortsat står stærkt i forhold til at tiltrække amerikanske turister. 

På et webinar hos DI Turisme, Kultur og Oplevelser delte VisitDenmarks markedschef i USA, Dennis Englund, sin indsigt i det amerikanske marked og muligheden for fortsat at tiltrække attraktive amerikanske turister til Danmark. 

Hans overordnede konklusion var optimistisk: 

"Vi har aldrig stået stærkere i forhold til amerikanske turister. 2024 satte rekord med over 1,1 millioner overnatninger, og 2025 er startet endnu stærkere med en vækst på 28 pct. i januar," sagde han og understregede, at alle nuværende data peger på vækst, og at meldingerne fra amerikanske samarbejdspartnere går i samme retning. 

Den positive udvikling understøttes af, at de amerikanske turister, der vælger Danmark, ofte har en høj husstandsindkomst, en længere uddannelse og et internationalt udsyn, og at de derfor ikke er ligeså påvirkelige over for fx økonomisk usikkerhed og faldende aktiekurser som andre.

Direkte flyruter er afgørende

Men der er en række faktorer, som kan påvirke udviklingen negativt. 

Især udviklingen af de direkte flyruter mellem Danmark og USA holder Dennis Englund skarpt øje med, fordi kapaciteten kan have stor indflydelse på muligheden for at tiltrække amerikanere. 

Hvis danskerne fravælger at rejse til USA i stor stil, kan belægningen på flyene blive så lav, at flyselskaberne lukker ruter. 

”De direkte flyruter er helt afgørende for at tiltrække amerikanske turister til Danmark. Der er mangel på flykapacitet i hele verden, og hvis der mangler passagerer på nogle ruter, er der risiko for, at flyselskaberne omdirigerer deres fly til andre ruter,” fortalte Dennis Englund på webinaret og understregede samtidig, at det ikke er den situation, Danmark står i nu, og at der er i øjeblikket er mange direkte flyruter fra Danmark til både øst- og vestkysten i USA. 

Byd amerikanerne velkommen 

Dennis Englund kom også med en opfordring til turisterhvervet om at være særligt opmærksomme på at give de amerikanske turister en varm velkomst. 

”Hvis retorikken mod USA bliver for hård, kan vi risikere at amerikanerne ikke føler sig velkomne. Den situation skal vi ikke ud i,” sagde Dennis Englund og fortsatte: 

”Vi skal huske, at det ikke er alle amerikanere, der sympatiserer med Trump. Dem, som kommer her, har valgt at rejse til Danmark, og vi skal møde dem med alt det positive, vi har i Danmark, og ikke så meget med alt det, vi mener om USA,” sagde han. 

Høj aktivitet på markedet

Selv om der er bevægelse i mange af de underliggende faktorer, der præger rejsemarkedet, holder VisitDenmarks markedskontor i USA et højt aktivitetsniveau og ser et mål i netop nu at styrke relationer til blandt andet turoperatører, flyselskaber, pressekontakter og andre væsentlige aktører på markedet. 

”Vi arbejder målrettet på at fastholde og styrke Danmarks position som et attraktivt rejsemål. Der er stadig et stort potentiale på markedet – og vi ser også muligheder for at få flere amerikanere ud af København og besøge andre dele af Danmark. Så vi fortsætter vores indsats, alt imens vi følger udviklingen nøje for at kunne sætte ind der, hvor der er behov,” siger Dennis Englund.