
Etablering af camping-statistik flyttes over i VisitData
Det stadig højere tempo i udviklingen af VisitData betyder, at etableringen af en statistik over bookinger på campingpladser nu overtages og fortsættes af VisitData, som allerede i dag indsamler data på campingområdet.
I alt er der allerede i dag 32 campingpladser tilsluttet VisitData – senest er de 14 First Camp campingpladser blevet en del af projektet, og det det giver anledning til at lægge den fortsatte udvikling af dataindsamling på campingområdet hos VisitData.
VisitDenmark er i forvejen den drivende kraft bag samling af en stor del af den data, der ligger til grund for udviklingen af turismeerhvervet, og som løbende bruges som pejlemærke, når erhvervet vurderer, hvordan kræfterne skal fordeles.
I skyggen af Covid19 tog VisitDenmark i 2020 fat på arbejdet med at få etableret en statistik over bookinger på campingpladser sammen med blandt andet Danmarks Statistik, men arbejdet er blevet overhalet indenom af etableringen af VisitData i 2023.
”At få etableret nye statistik-muligheder er en både langsommelig og krævende affære, og vi kunne se, at der fortsat var lang og dyr vej til at få etableret en egentlig statistik,” forklarer analysechef Charlotte Rømer Rassing fra VisitDenmark.
De to sideløbende former for dataindsamling har i markedet skabt forvirring om, hvorvidt campingpladserne onboarder VisitData eller campingbookingstatistikken, og det har været medvirkende til beslutningen om at koncentrere kræfterne om camping-data, for at sikre, at hverken udgifter eller ressourcer fordobles.
”Der er fortsat et stykke vej til, at der er nok data til at skabe en egentlig statistik, men datagrundlaget vokser støt, og VisitData har valgt at samle kræfterne eet sted fremadrettet,” siger chef for VisitData Christina Eiby Bonde Jensen.