Gå til indhold
Kanufahren in Nortjütland an der Dänischen Nordsee

Fuld kraft på markedsføringen i Sverige og Norge

25.6.2021
Foto: Mette Johnsen

Svenskere og nordmænd bliver massivt eksponeret for Danmark i de kommende måneder, når VisitDenmark lancerer historisk store marketingindsatser for at trække de skandinaviske broderfolk tilbage på ferie i Danmark. 

Efter måneder med strenge restriktioner har både Norge og Sverige løsnet reglerne og åbner for udlandsrejser til blandt andet Danmark. 

Derfor går VisitDenmark nu ud med en massiv markedsføringsindsats på begge markeder for at trække nordmænd og svenskere til Danmark de kommende måneder. 

”Vi kommer til at gennemføre en historisk stor Danmarkssatsning på det svenske marked med så omfattende mediedækning, at svenskerne ikke vil kunne undgå at blive eksponeret for Danmark,” siger Åsa Lindberg, som er Marketing Manager på VisitDenmarks markedskontor i Sverige

På både det svenske og norske marked er der planlagt aktiviteter for omkring 24 millioner kroner i perioden ultimo juni til december 2021 med største medietryk i sommermånederne med blandt andet spots på landsdækkende tv-kanaler, YouTube mv. 

Der bliver lanceret både hero kampagner, der skal inspirere til at besøge Danmark, og mere specifikke kampagner for blandt andet København, Aarhus, Nordjylland og Odense/Fyn. 

Flere spontane bookinger 

”Meget tyder på, at de fleste nordmænd allerede har besluttet sig for at blive hjemme i år, men vi har en klar forventning om, at mange kan påvirkes til at rejse til Danmark, nu hvor reglerne er blevet lempet. Derfor kører vi en markedsføringsindsats over hele sommeren med gode argumenter for at komme til Danmark, siger Hege Fredlund Hoff, Marketing Manager på VisitDenmarks markedskontor i Norge. 

Ifølge VisitDenmarks seneste markedsmonitor er nordmændenes rejselyst steget markant i løbet af det sidste halve år. Før nytår svarede 20 procent af nordmændene, at de have mere lyst til at rejse til udlandet end samme tidspunkt året før. I begyndelsen af juni var andelen steget til 38 procent. 

Flykapaciteten er dog stadig meget begrænset, og mange nordmænd vil sandsynligvis tage bilen på deres sommerferie, hvilket er en af årsagerne til, at Danmark vil være et oplagt valg for nordmændene. Derfor samarbejder VisitDenmark med de tre største rederier i Norge, Color Line, Fjord Line og DFDS, som fra juli begynder at sejle med fuld kapacitet. 

Den samme situation gør sig gældende i Sverige. Her er andelen af svenskere med øget rejselyst steget fra 19 procent til 34 procent. 

”Svenskerne har et lyst syn på fremtiden, og mange er trætte af at være hjemme. Med udsigt til færre rejserestriktioner forventer vi, at der bliver langt flere spontane bookinger i løbet af sommeren i år, og vi kommer til at gøre en massiv indsats for at inspirere svenskere til at vælge Danmark,” siger Åsa. 

Nye oplevelser på velkendt baggrund 

Både svenskere og nordmænd kender Danmark som rejsemål relativt godt, og idéen med kampagnerne er derfor at vække gode rejseminder fra Danmark, samtidig med at nye og overraskende oplevelser bliver præsenteret for dem. 

”En stor del af svenskerne har haft Danmark på radaren i mange år, men har rejst andre steder hen. Det er blandt andet dem, som vi gerne vil have fat i. Derfor går vi nu ud og fortæller svenskerne, at Danmark er mere, end de tror,” siger Åsa Lindberg. 

Kampagnerne er ikke målrettet demografiske målgrupper, men bliver tematiseret over for de svenskere, der ønsker at være aktive på ferien, og samtidig gerne vil koble af og have kvalitetstid. Her matcher det danske produkt. 

Det samme gælder i Norge, hvor kampagnerne er målrettet livsnydere, børnefamilier og naturelskere. 

”I modsætning til Norge har Danmark masser af strand, muligheder for aktiviteter ved vandet og for at cykle. Det er soft adventure, og mange nordmænd tiltrækkes af kombinationen af aktiviteter og dansk hygge. De kommer ikke til Danmark for en vild tur på mountainbike, men for hyggecykling,” siger Hege Fredlund Hoff. 

Kampagnerne følger det nye koncept ”Why Not?” og bliver primært kørt ud på digitale platforme suppleret med blandt andet outdoor, podcasts, print annoncer og tv-spots. 

Kampagnerne kører helt ind til november og december, men med størst medietryk i sommermånederne. 

Få de seneste opdateringer på rejseregler i Sverige og Norge i VisitDenmarks Rejseindikator. 

Svensk tv-spot

Norsk tv-spot om Nordjylland

Share your wonders: