Circle Bridge Copenhagen

Island og København på samme ferie

7.7.2021
Foto: Vincent Urban and Max Neumeier

VisitDenmark og Icelandair relancerer kampagnen One Trip - Two Destinations, der med en fængende videofortælling tager amerikanerne med til både den storslåede islandske natur og til Københavns attraktioner, arkitektur og byliv.

Netop nu kører VisitDenmark og Icelandair en fælles digital kampagne, der bygger på et tidligere co-branding samarbejde om at markedsføre Island og København sammen og med Island som stop-over produkt fra USA til København. Helt centralt står kampagnens spektakulære video, der med såkaldte match-cuts forener de to destinationers historier i én. 

Bred indsats

Samarbejdet går tilbage til 2018, og nu hvor amerikanerne forventes også at være parat til at flyve udenlands, kører BtC kampagnen igen. Denne gang bakkes kampagnen op med både pressebesøg, BtB webinar og træningsmodul, nyhedsbreve og et konkret rejseprogram hos incomingbureauet 50-Degrees North.

"Den målgruppe vi henvender os til er first movers i markedet, når der åbnes op for rejser til Europa. Tre ud af fire amerikanere regner med at tage på ferie i løbet af de næste tre måneder, så rejselysten er der. Vores opgave er at få København og Danmark ind på det mentale verdenskort, og vi vil fange amerikanernes interesse med det unikke budskab, at man for samme pris kan få helt vildt forskellige oplevelser i to vidt forskellige lande", siger Dennis Englund, der er VisitDenmarks markedschef i USA.

Bygger på gode erfaringer

Inden coronakrisen var USA det største udenlandske marked for København, og på landsplan var der 840.000 overnatninger i 2019. Det giver et godt udgangspunkt, mener Dennis Englund.

"Vi har haft en god position i USA, så vi håber hurtigt igen at kunne booste interessen for København. Vi har tidligere haft succes med One trip – Two Destinations, der marketingteknisk har scoret fine resultater, bl.a. Best in Class på løftet søgeinteresse hos Google. Og på den kreative side har videoen fået rigtig meget ros med på vejen". 

Målene for kampagnen er både at skabe kendskab og generere trafik til København, som det internationale livstils-, kultur- og rejsemagasin Monocle netop har kåret som verdens bedste by at bo i. Der linkes til en landing page, der præsenterer mange af de gode oplevelser, der er med til at give den livskvalitet, som Monocle synes er unik for København, og som mange amerikanerne efterspørger.

Kampagnen kører på et bredt udsnit af amerikanske rejsemedier og platforme med fokus på Bosten/Massachusetts og Seattle/wWshington State.

Stort fokus på København

"Det er et ekstra plus ved samarbejdet med Icelandair, at vi rammer nogle andre byer end dem, som vi typisk har i søgelyset. Gennem mange år har SAS og VisitDenmark haft tætte samarbejder, men det er typisk andre byer vi sammen kører indsatser på. Det er dejligt at vi nu kan ramme andre områder med en kampagne, som styrker den samlede fortælling om København som en attraktiv destination", siger Dennis Englund.

One Trip – Two Destinations suppleres over sommeren med Wonderful Copenhagen og VisitDenmarks fælles internationale markedsføring af hovedstaden, som er udviklet inden for kommunikationsrammen ”Why Not” og med afmeldingen ”Everyday Wonders of Copenhagen. Denne kampagne har fokus på de mere klassiske store amerikanske byer, som SAS betjener direkte på specielt Øst- og Vestkysten.
 

Video fra One Trip. Two Destinations

Iceland Balck Sand Beach

Iceland + Copenhagen

Foto: Vincent Urban and Max Neumeier