Mette Rodenhuis-Carlsen og Ghita Scharling Sørensen

Ny chef skal styrke samarbejdet med destinationerne

16.1.2025
Foto: Privat foto

VisitDenmark styrker samarbejdet med landets 19 destinationsselskaber med nyoprettet stilling. 

Det er en erfaren leder fra dansk turisme, der sætter sig i stolen, når Mette Rodenhuis-Carlsen den 1. februar tiltræder som chef for destinationssamarbejde. 

Mette Rodenhuis-Carlsen har været ansat i VisitDenmark i 17 år - de seneste 12 år som markedschef i Nederlandene, og nu vender hun hjem til Danmark for at skabe en endnu større sammenhængskraft på tværs af dansk turisme. Samtidig udvider den nuværende markedschef for Italien og Frankrig Ghita Scharling Sørensen sit ansvarsområde til også at omfatte Nederlandene. 

”Samarbejdet med destinationsselskaberne har høj prioritet for VisitDenmark, og med Mette Rodenhuis-Carlsen som omdrejningspunkt har vi de bedste forudsætninger for at styrke og udvikle det yderligere. Som markedschef har hun et solidt kendskab til destinationerne, og hun har over en årrække opbygget stærke relationer, som hun tager med sig i det nye job,” siger Mads Schreiner, international markedsdirektør i VisitDenmark. 

Mette Rodenhuis-Carlsen har allerede igennem længere tid været en af de drivende kræfter bag udviklingen af nye destinationspartnerplaner, som hun nu kommer til at føre ud i livet.

Skabe synergi

Et tættere samarbejde med destinationsselskaberne er et centralt indsatsområde i VisitDenmarks strategi. I det nye job bliver Mette Rodenhuis-Carlsen destinationsselskabernes kontaktperson, og hun kommer bl.a. til at stå for netværksmøder og partnerdage samt sikre et godt kommunikationsflow mellem destinationsselskaberne og VisitDenmark. 

”Jeg har altid været drevet af at skabe resultater i fællesskab, og det arbejde glæder jeg mig til at fortsætte - i en anden rolle og med et nyt fokus. Sammenhængskraften er afgørende for succesen i dansk turisme, og jeg er overbevist om, at der er meget at hente ved at arbejde endnu mere på tværs,” siger Mette Rodenhuis-Carlsen.

I takt med at Mette Rodenhuis-Carlsen påtager sig nye opgaver fra den 1. februar, vil Ghita Scharling Sørensen overtage på det nederlandske markedskontor. Ghita Scharling Sørensen er i dag markedschef for Italien og Frankrig, og fra den 19. juni 2025 bliver hun markedschef for Nederlandene, Italien og Frankrig. 

Mette Rodenhuis-Carlsen vil være markedsansvarlig indtil den 19. juni og arbejde tæt sammen med Ghita Scharling Sørensen fra den 1. februar for at sikre en god overlevering og fortsat stærkt fokus på markedet.

Mette Rodenhuis-Carlsen flytter til Danmark med familien den 1. august og får fast base i det nordjyske.