Grand Depart feltet etape Roskilde-Nyborg

Værdifulde Grand Départ resultater

8.12.2022
Foto: Grand Départ Copenhagen Denmark 2022 I/S

1,6 mio. tilskuere, en turismeomsætning på 757 mio. kroner, 47.000 redaktionelle omtaler i internationale medier og 60.000 udenlandske turister. Evalueringen af den danske start på Tour de France har mange positive historier. Ikke mindst set med turismebriller.

Grand Départ var en fantastisk løftestang til at fortælle om Danmark, og nu foreligger en samlet evaluering af eventen. 

”Tour de France og Grand Départ fik i den grad sat Danmark på verdenskortet, ikke bare som en fantastisk cykelnation men som en destination med hav, skove, strande, byer, arkitektur, kultur og historie og ikke mindst en befolkning med glæde og begejstring”, siger adm. direktør Jan Olsen fra VisitDenmark.

Massiv omtale

Eksponeringen af Danmark under selve løbet var massiv. Tour starten blev sendt på 100 TV kanaler i 190 lande, så billederne af Danmark kom vidt omkring. Hertil kommer 79.800 redaktionelle omtaler, heraf 47.000  i internationale medier og masser af omtaler på sociale medier. Der er målt på omtaler af Tour de France i forbindelse med Danmark.

”Tour starten var en markant eksponering af Danmark og danskerne, og de mange medieomtaler og tv-transmissionerne har uden tvivl været med til at opbygge kendskab og lyst til at rejse til hertil, siger Jan Olsen.

Præcis hvad en sådan eksponering betyder i forbindelse med at skabe kendskab og rejselyst, og hvad de langsigtede effekter er, er umuligt at sige noget konkret om. Evalueringen af Grand Départ fokuserer derfor også på at dokumentere de effekter, der umiddelbart kan måles, herunder den omsætning som eventen skabte.

Første eventanalyse på teledata

Det er VisitDenmark, der har stået for beregningen af de turismeøkonomiske effekter, bl.a. på grundlag af data fra teleselskabet 3. VisitDenmark har netop erfaring med beregning af turismeøkonomiske effekter og eventmålinger, men Grand Départ målingen er den første eventmåling, der er udført på grundlag af teledata.

Det betyder, at data er af en langt bedre kvalitet end data i eventanalyser hidtil har været det. Tidligere var det mere usikre faktorer, der var grundlag for beregningerne, fx politiets skøn over antallet af tilskuere. 
Teledata giver et mere nøjagtigt billede af antallet af tilskuerne, herunder hvor de kommer fra. Dermed er kategorien  ”eventturister” også bedre afgrænset, og det er dem, der indgår i beregningen af den turismemæssige omsætning.

757 mio. kroner i omsætning

Den turismemæssige omsætning ved Grand Départ var 757 mio. kroner. Det er altså den omsætning, der blev skabt af de tilskuere, der var tiltrukket af selve eventen, de såkaldte ”eventturister”. Eventturisterne kom for at opleve cykelløbet. De ville ikke være til stede, hvis de ikke skulle til Grand Depart. 

”Analysen sigter alene mod at afdække de økonomiske affekter af Tour de France Grand Départ. Det er ikke en cost-benefit analyse, og udgifterne er ikke dokumenteret i denne analyse. Den siger derfor ikke noget om, hvorvidt Grand Départ har været en god forretning”, siger Jan Olsen og tilføjer:

”Men helt bortset den internationale eksponering og omsætningen, som eventen gav, var der mange andre positiver resultater af Grand Départ i form af nye samarbejder, lokalt engagement, folkefesten og flere end 60.000 udenlandske turister i hele Danmark. Det er resultater, som er er et utroligt værdifuldt grundlag for Danmarks arbejde for at tiltrække internationale events i fremtiden”.

VisitDenmarks indsatser

I forbindelse med Tour de France Grand Départ gennemførte VisitDenmark en række aktiviteter, bl.a. en video kampagne på sociale medier ”Detour de France”, der også blev vist på TV i Holland og på adressable TV i Tyskland. Presseture, international pressekontakt og en VNR var andre aktiviteter, der bidrog til at øge den internationale eksponering af  Danmark, og under selve løbet stod VisitDenmark for at hjælpe og inspirere de op mod 1.000 akkrediterede journalister med historier om Danmark. Se mere om dette og andre af VisitDenmarks indsatser i forbindelse med Tour de France.

 

Se Evalueringen

Se hele evalueringen af Grand Départ

 

Læs mere om Tour de France i Danmark